ŠIMPANZI V MAHALE II - Tanzánie 2011

Zatímco první den focení v horách NP Mahale byl pro nás dost šokující z hlediska podmínek pro focení šimpanzů v husté a špatně průchodné džungli pod příkrovem tropické vegetace, další dny už nejsou tak stresující. Především proto, že už víme co nás čeká . Podle toho si bereme vybavení a jsme připraveni na focení s vysokým ISO. Už nás ani tolik neštve že šimpanzi jsou pořád nahoře v korunách stromů.

Druhý den vyrážíme do džungle opět brzy ráno. Je nádherně slunečno. Pod hustým příkrovem listí je to ale docela jedno. Doufáme jen, že včerejší drsný horský trek se nebude opakovat. Přichází informace že šimpanzi byli nalezeni jen necelých 5 km od našeho kempu.

Sotva jsme se ponořili do džungle, hned časně ráno jsme rozlobili prase bradavičnaté. Má doupě přesně pod stezkou po které jdeme a teď se zlobí že mu běháme „po střeše“. Několik minut nám rozčileně pózuje. Občas přitom rozlobeně svými dlouhými kly vyhazuje do vzduchu písek aby dalo najevo, že „takhle tedy ne …..“!

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 8:11:22 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 116 mm, Exp. 1/60s , f 5,0 , ISO: 1600, Komp.expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Šimpanzi nás dnes neprohnali po horských hřebenech. Nacházíme čtyřčlennou část tlupy šimpanzů jak s klidně „pase“ na listí v korunách stromů. Žádné lítaní sem a tam jako včera. Stejně jako včera jsou ale většinou skryti za hustým listovým a jen zřídka se nám ukáží ve své plné kráse.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 11:24:02 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 116 mm, Exp. 1/200s, f 5,0 , ISO: 1600, Komp.expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Šimpanzi jsou aktivní hlavně ve dne. Shánějí si potravu a odpočívají. Konzumují potravu asi 4 – 5 hodin denně . Hlavně plody stromů. Dále pak listí, semena, kůru, mízu, pryskyřici a květy. Občas také kamenem rozlousknou skořápky ořechů a jiných plodů. Jejich strava je tedy převážně rostlinného původu. Mají radi i termity a mravence.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 10:25:58 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 121 mm, Exp. 1/800s, f 4,5 , ISO: 1600, Komp.expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Ovšem jsou to i masožravci. Včera jsme byli svědky toho, jak chytili a spořádali malou opičku guerézu. V literatuře se uvádí, že tlupa šimpanzů je schopna spolupracovat při lovu ještě větších savců – malých prasat, opic, dokonce i antilop. Pro odpočinek nebo spánek si šimpanzi udělají malé hnízdo v korunách stromů. A fotograf nefotograf, prostě si hoví. Také dnes nám názorně předvedli.

U šimpanzů lze vysledovat lidské aspekty chování. Zahrnují starost o blízké osoby, spolupracují při lovu, dělí se o potravu, udržují dlouhotrvající přátelské svazky, jsou schopni se učit po celý život, získávat dovednosti, umějí používat nástroje, společně řeší problémy a mají dlouhotrvající pamět.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:37:28 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 160 mm, Exp. 1/400s, f 6,3 , ISO: 2500, Komp.expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Vedou společenský život. Ovládají výrazy tváře, gesta, posunky, komunikují pomocí signálů a zvuků. Dokonce jsou schopni vyrábět a používat jednoduché nástroje. Uvádí se že šimpanzi si dokáží uvědomit i sebe sama. Na rozdíl od většiny ostatních zvířat poznají, že odraz v zrcadle jsou oni sami, a nikoliv jiný šimpanz.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 10:47:33 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/100s, f 4,5 , ISO: 1600, Komp.expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Přišel třetí a poslední den, který máme strávit ve společnosti šimpanzů učenlivých. Začíná velmi podobně jako ten první. Naše 33 členná šimpanzí tlupa se vydala někam nahoru na hřebeny hor.

Šimpani žijí obvykle v tlupách které mají 25 až 80 členů. Tlupu vede vždy jeden z dospělých samců. Území jedné šimpanzí může mít v lese od 18 do 21 čtverečních kilometrů. Pokud žijí v v otevřené krajině tak to může být někdy až 200 čtverečních kilometrů.

Jdeme tedy za šimpanzi opět velmi vysoko do hor. Dnes ale byla všechna námaha zbytečná. Trekaři hlásí, že celá tlupa zmizela za hřebenem do vedlejšího údolí …. Vracíme se utahaní, zpocení a zklamaní zpět do kempu. K únavě z výstupu přibyla ještě rozmrzelost z toho, že šimpanzi, kvůli kterým jsme sem přijeli přes půl světa, se na nás dnes klidně vykašlali a utekli do hor. Je to k vzteku.

Doplazili jsme se z posledních sil do kempu a jdeme na oběd, který nám připravil náš domorodý průvodce. Sotva jsme dosedli k jídlu, do dveří vrazí náš trekař celý udýchaný a radostně oznamuje: „ Tři šimpanzi jsou 4 km od kempu, na podobném místě kde jsme je fotili včera…. !“ Setkává se ale s unavenými pohledy šesti utahaných a taky pořádně hladových chlapů.

Svádím sám se sebou krátký ale o to těžší boj. Jít či nejít. Hamletovská otázka. Před sebou jídlo na stole a pod stolem nohy v pohorkách, bolavé až běda po návratu z horského pralesa. Ale nakonec jsem se „přepral“. Popadl jsem jen foták s objektivem 70-200 a bez oběda vyrážíme s trekařem zpátky do džungle. Jdeme hodně rychle. Skoro utíkáme. Občas zastavujeme, krátká porada přes vysílačku a zase letíme dál. Najednou trekař zastavuje a po poradě přes vysílačku mi říká….támhle po té pěšině by měla přijít malá skupinka šimpanzů. Čekáme chvilku a …. opravdu. Po lesní pěšině se blíží tři šimpanzi. Vlastně čtyři . Ale ten nejmenší , toho vidím až později, zavěšeného dole na matčině břiše.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:22:35 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/1600s, f 4,0 , ISO: 1600, Komp.expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Trekař je zkušeným stopařem. Pracuje tady v Mahale pro japonské výzkumníky už druhým rokem a denně je se šimpanzy v kontaktu. Identifikuje trojici jako samici CHRISTINE, 32 let , s mládětem , kterému jsou 3 měsíce. Mláďata zde dostávají jméno až po 2 letech života, tedy pokud přežijí…. Dále syn CHRISTINE, pořádný samec CHRISTMAS, 16 let. A nakonec dcera matky CHRISTINE jménem XANTIP, 8 let.

Ležím na pěšině a snažím se fotit od země. Je to všechno ve chvatu, protože šimpanzi se blíží velmi rychle. I když šimpanzi nejsou agresivní, občas mohou napadnout a zranit i člověka. Samci mají obrovskou sílu. Podle mého průvodce se rovná síle zhruba 3 dospělých mužů. Nezmínil se ale o dámách . A CHRISTINE se na mne zrovna hrne jako lokomotiva …… a na břiše se jí drží její poslední rodinný přírůstek.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:22:41 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 183 mm, Exp. 1/250s, f 5,6 , ISO: 1600, Komp.expozice: -1 1/3 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Poslední fotka a rychle se odkutálím pryč z pěšiny. Ale i CHRISTINE se vyhne a obejde nás pětimetrovým obloukem. Za ní CHRISTMAS. Je to nádherné setkání. XANTIP se o kousek opozdila a matka se synem na ní čekají. Rychle na zem a dělám další fotky

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:30:49 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/200s, f 6,3 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

XANTIP nás dohonila a při vyhýbání zaběhla asi na 60m do džungle . Najednou se ozval srdceryvný řev. XANTIP se ztratila. Utíkala a utíkala a …máma ani brácha najednou nikde. A šimpanzí slečna se v lese sama začíná bát. Vyšplhala na strom a řve jak o život. Jsem jí v patách a když se vydrápala do koruny, jsem od ní necelých osm metrů. Fotím a dávám si pozor na nastavení foťáku…tedy tohle bych nechtěl prošvihnout. Tuším , že to může být jedna z mých nejhezčích fotek. Přitom musím ale koutkem oka stále sledovat co se děje za mnou, protože matka CHRISTINE a CHRISTMAS sedí asi 60 metrů za mými zády. Vůbec nemám ponětí co XANTIP volá, co ten její vřískot znamená. Její strach je zachycen na téhle fotce. Snad jí matka s bráchou nepůjdou na pomoc, zachránit ji před tím směšným bílým opičákem co stojí pod stromem a míří na XANTIP nějakou podivnou rourou.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:34:55 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/640s, f 4,5 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Když se rodinka spoji opět , všechni tři lidoopí pokračují rychle džunglí. Po pár set metrech opouštějí pěšinu a honička pokračuje v džungli. Prodíráme se křovinami . Trekař je stále těsně za mnou volá na mne : „Folow them, follow them….!“ Jsem podrápaný na rukou i po těle. Je to stále k zemi-vztyk-k zemi vztyk. Jakmile opice na vteřinu zastaví, rychle jdu na zem a pokouším se fotit. Nakonec je z toho jen rozsáhlá a nepoužitelná sbírka fotek rozmazaných opičích zadků v zeleni džungle.

Konečně lidoopi dorazili tam, kam se pravděpodobně chtěli dostat. Rozložitý strom s malými zelenými plody. CHRISTINE šplhá do koruny , sbírá plody a pojídá je.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:39:15 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/160 s, f 6,3 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Její malé mládě má jedinou starost ….. udržet se máminy chlupaté strsti.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 13:47:38 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, Exp. 1/1000 s, f 6,3 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Když je hostina asi po 15 minutách u konce, opice slezou na zem opět vyrážejí někam do džungle. Prodíráme se za nimi co nám síly stačí a džungle dovolí. Trekař mi dělá mačetou cestu. Ale opice jsou rychlejší a ztrácí se nám nadobro v hustém podrostu.

Zajímavé setkání. Je mi úplně jedno že z té honičky mám škrábance od keřů po celém těle. Že mně bolí nohy a mám prázdný žaludek. Tohle stálo za to. Rodinka šimpanzů krásně pozovala. A slečna XANTIP se ještě krásněji bála na stromě ….

Není to ovšem ještě konec dnešního dne. Všude kolem našeho kempu jsou v lese Yellow Baboons (Papio cynocephalus). Běhají nám po střechách bungalovů , ráno nás budí když se rvou někde na střeše nebo u jídelny o odpadky z kuchyně .Musíme pečlivě zavírat chatky, aby se opice třeba nezajímaly o naši fototechniku. K večeru se pravidelně chodí napít do jezera Tanganjika.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 17:40:01 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 500 mm, Exp. 1/1000 s, f 8 , ISO: 100, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II/ EF 500mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne ale s oporou , Místo: jezero Tanganjika, NP Mahale, Tanzánie

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 17. 8. 2011 17:40:01 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 700 mm, Exp. 1/1000 s, f 7,1 , ISO: 400, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II/ EF 500mm f/4L IS USM +1.4x Blesk: ne , Stativ: ne ale s oporou, Místo: jezero Tanganjika, NP Mahale, Tanzánie

Směrem dále na východ, za jezerem Tanganjika,je už Kongo. Kdysi se tady vylodili konžští povstalci v letech občanské války v Kongu (1996 – 1999). Asi proto naše pobřeží hlídá samopalník s kalašnikovem.

Setkání s populací šimpanzů učenlivých v NP Mahale u jezera Tanganjika a vše co s tím bylo spojeno bylo nádherným dobrodružstvím. Šimpanzi patří k ohroženým druhům Jejich počty v posledních letech rychle klesají ve všech oblastech jejich přírodního výskytu. Hlavní příčinou tohoto poklesu je ničení životního prostředí kvůli těžbě dřeva a zemědělství a nezákonný lov. Zbytkové populace jsou často malé a oddělené, a tím se stávají velice zranitelnými. Šimpanzi učenliví se dožívají až 50 let věku.

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 11:05:40 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 160 mm, Exp. 1/160 s, f 4,5 , ISO: 1250, Kompenzace expozice: 0 Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV / EF 70-200mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: NP Mahale, Tanzánie

Japonský tým zde v Mahale provádí dlouholeté pozorování těchto lidoopů. Sleduje se chování , postavení jednotlivých členů v tlupě, vzájemná kominukace, střídání na postu alfa samce, reprodukce či úmrtí členů tlupy. Výsledky těchto pozorování jsou odesílány na univeritu v Kjoto . Díky tomuto výzkumu vešel NP Mahale ve známost a bez zajímavosti není ekonomický přínos, který tato popularita přináší. V neposlední řadě pracovní příležitost zaměstnancům parku.

Končí nám 4 dny strávené na jednom z opravdových konců světa , v NP Mahale na východním břehu jezera Tanganjika na východě Tanzánie. Ta dlouhá cesta sem a všechno to, co jsme tady zažili a mohli nafotit, stálo za to. Také náš poslední západ slunce, který se nám předvedl v plné kráse, stál za to….

Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 18:55:28 Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 500 mm, Exp. 1/1600 s, f 5 , ISO: 1600, Komp.expozice: + 2/3 Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II/ EF7 500 mm f/4L IS USM Blesk: ne , Stativ: ne ale s oporou, Místo: jezero Tanganjika, NP Mahale, Tanzánie

Srpen 2011, NP Mahala a jezero Tanganjika, Tanzánie, Afrika.

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. Pro reakci na vybraný komentář klikněte na odkaz „Reaguj na komentář“ pod vybraným příspěvkem nebo napište číslo komentáře, na který reagujete do hranatých závorek např. reakci na komentář č.10 zapíšete [10] viz nápověda

5181610
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
#3 Jan Pavlíček - odpověď Jirkovi
#2 jirka Jirko, děkuji za důvěru. Fotograf potřebuje znát život a zvyky fotografovaných objektů. Ale pokud se danému druhu nevěnuje dlouhodobě jako specializovanému tématu pak mu většinou postačují základní informace o životě fotografovaných zvířat, chování jaké je pro ten který druh typické, v jakém ročním období lze zachytiti různé formy chování, jak se lze bezpečně a bez velkého narušení jejich života přiblížit, atd. Fotografa pak zajímá hlavně světlo, pozadí scény, doba kdy je zvíře aktivní, atd... Myslím , že nikdo neví o životě šimpanzů více než výzkumníci z university v Kyoto, kteří se výzkumu šimpanzů v Mahale věnují více než 20 let. Posílám Vám několik odkazů na Vaši emailovou adresu. Myslím, že by Vám mohly v orientaci pomoci.
Honza Pavlíček
Reaguj na komentář
#2 jirka
dobrý den tahle stranka je moc hezká ale dělám o tom prezentaci a potřebuju vědět více nebyli by jste možny mi poslat více ?? potřebuju neco ze života těch opis např: společenský život, potrava, popis,vyskyt,zajímvosti. potřebuju nědco od vás a né z internetu děkuju Jirka
Reaguj na komentář Na tento komentář odpověděli:[3] Jan Pavlíček - odpověď Jirkovi
#1 Čmelka
Moc hezké:-)
Reaguj na komentář
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace