MÉ MALÉ „DEJA VU“ * – IMPRESIONISMUS – aneb ARANŽOVANÉ FOCENÍ PTÁKŮ V PODZIMNÍCH BARVÁCH- říjen 2011

Příroda v podzimních barvách má své neopakovatelné kouzlo. Dobře to vědí malíři i fotografové.
Ne náhodou je nejvděčnějším obdobím pro aranžovanou fotografie zvířat v přírodě právě podzim.


Popis:

FOTO 1- VÝR VELKÝ (Bubo bubo) , LETOVKA – 8291
Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 245 mm, f 5,6 , ISO: 1600, Exp . 1/800 s , Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: ne , Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči , Datum: 30. 10. 2011 13:27:11 , Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM / Ext: Canon EF 2x III

K aranžované fotografii má řada „ortodoxních“ fotografů přírody připomínku, že se nejedná o fotografii zvířat z volné přírody, či anglicky „wildlife photo“. Z vlastní zkušenostu ale mohu říci, že bez zkušenosti a praxe s touto fotografickou disciplínou bych se asi jen obtížně učil fotografovat ptáky v letu ve volné přírodě, či je správně portrétovat ….

Orel mořský (Haliaeetus albicilla), Letovka nad vodou 7394
FOTO 2 – Orel mořský (Haliaeetus albicilla), Letovka nad vodou 7394
Popis: Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 240 mm, Exp . 1/800 s , f 4,5 , ISO: 2500, Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: ne , Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči , Datum: 29. 10. 2011 7:54:27
Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM / Ext: Canon EF 1,4 x II


Letošní aranže zvířat v podzimních barvách ve mně evokovala ještě jednu, i pro mne zcela nečekanou úvahu. Ta přišla jaksi spontánně a zcela náhodně nad souborem několika fotografií, které vznikly při fotografováním dravých ptáků právě na pozadí podzimních barev.
Od chvíle kdy na mne tyto fotky vypadly po zpracování ve Photoshopu, cítil jsem jakési neodbytné „deja vu“ a pokoušel se vzpomenout si kde jsem tohle už někdy viděl.


FOTO 3 – Volavka popelavá (Ardea cinerea) , PORTRÉT - 7708

FOTO 3 – Volavka popelavá (Ardea cinerea) , PORTRÉT - 7708
Popis: Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 260 mm, f 4 , ISO: 800, Exp . 1/400 s , Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči, Datum pořízení fotografie: 29. 10. 2011 16:40:33, Použitá fototechnika: Canon EOS-1D Mark IV / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM

A vzpomněl jsem si docela rychle ….při pohledu na tyhle fotky mi naskočila vzpomínka na obrazy francouzských impresionistů z petrohradské Ermitáže .
Do Petrohradu jezdím pravidelně pracovně. A když už tam jsem tak návštěvu Ermitáže nevynechám žádný rok. Navíc …. v Ermitáže je dovoleno fotografování za relativně nevelkou částku v rublech.

A tady je onen Monetův obraz, jehož nálada se mi vybavila při pohledu na fotky dravců z Vysočiny….

FOTO 4 - C. Monet, Dívka v zahradě , 1867
FOTO 4 - C. Monet, Dívka v zahradě , rok  1867
Ermitáž, St.Petersburg
Zdroj: internet

Protože jsem obrazy francouzských impresionistů měl možnost obdivovat v několika evropských galeriích nedalo mi to a podíval jsem se trochu podrobněji na podobnost těchto podzimních fotografií a obrazů slavných malířů z období impresionismu……..
Další velká sbírka francouzských impresionistů, ač je to s podivem, je vystavena v Puškinově muzeu v Moskvě. Vedle dalších světově proslulých malířů a dalších historických exponátů. Nenapadlo by mne samotného jít do Puškinova muzea. Ale sami moji ruští přátelé mi tuhle návštěvu doporučili s jasným zadáním: Honzo, v Puškinově muzeu uvidíš řadu uměleckých skvostů, které kdysi Rudá armáda ukradla po celém světě a přivezla do Ruska. Takovému vábení se nedalo odolat. Zvláště když už jsem před tím měl možnost vidět ruské sbírky obrazů nejen v petrohradské Ermitáži ale i v Tretjakovské galerii v Moskvě. Od slavných Rublevových ikon přes díla malířů holandských, vlámských, německých, francouzských, italských či anglických. Až po ruské malíře 20. století.A skutečně …… v Puškinově muzeu jsem pak našel nádhernou kolekci impresionistů. Monet, Renoir , Degas , Pissarro , Gauguin , Cézanne.

FOTO 5 – C. MONET – LÁVKA NAD RYBNÍKEM S LEKNÍNY, 1899
FOTO 5 – C. MONET – LÁVKA NAD RYBNÍKEM S LEKNÍNY, rok 1899
Bridge over a Pond of Water Lilies,
Metropolitan Museum of Art, New York
zdroj: internet


Puškinovo muzeum v centru Moskvy na na břehu stejnojmenné řeky, ukazuje, kromě obrazů impresionistů, například i zajímavou sbírku jezdeckých soch , tzv. „Svatých Václavů“ ….které kdysi Rudá armáda, bůh ví jak, dopravila do Moskvy. Je tam ale i třeba celý kamenný portál katedrály ve Freiburgu (!!!) A další řada skvostů světového malířství . Tahle sbírka nefiguruje v seznamech děl světových malířů , kde jsou uvedeny sbírky či galerie, kde se daný obraz nachází. Není divu, vezmeme-li v úvahu původ této sbírky.

Sbírka obrazů v Pušinově muzeu je nevyčíslitelné hodnoty. Pokud vím, tak pouze jednou tato sbírka opustila Rusko. Před několika lety byla tato sbírka zapůjčena do Francie a Švýcarska.
Sbírka je nepojistitelná, záruky musely dát vlády Francie i Švýcarska . Ovšem jakýsi šikovný právník dosáhl zastavení této sbírky na francouzsko-švýcarských hranicích jako zástavy za nezaplacenou pohledávku ruského státu vůči jakési francouzské stavební firmě. Byl z toho tenkrát pěkný mazec a řešilo se to na mezivládní úrovni…. To už jsem se ale dostal od svého impresionistického fotografického ptačího de ja vu už příliš daleko.


FOTO 6 – KÁNĚ HARRISOVO, LETOVKA S JEŘABINAMI-8216Autor:

FOTO 6 – KÁNĚ HARRISOVO, LETOVKA S JEŘABINAMI-8216
Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 11:05:40, Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 227mm, Exp. 1/1600s, f 2,8 , ISO: 800, Kompenzace expozice: 0, Použitá technika: Canon EOS-1D Mark IV/ Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM, Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči

Největší sbírka impresionistických obrazů na světě se nachází v bývalé nádražní hale d´Orsay v Paříži. Nese název Musée d´Orsay, a nabízí impozantní sbírku impresionistů a postimpresionistů. Kromě impresionismu v Muzeu Orsay rovněž rozsáhlá sbírka umění před impresionismem.
Když už tady mluvím o impresionismu, podíval jsem se do literatury i na internet a ….dovolím si malé teoretické odbočení a vysvětlení: co to vlastně ten impresionismu je a kde se vzal ?
Impresionismus se objevil v umění ve druhé polovině 19. stoleti jako reakce na realismus. Klasickou dobou impresionismu bylo desetiletí 1874-84; hlavními tématy jsou příroda a krajina, výjevy z tanečních zábav, kaváren, divadel, pro malířky pak každodenní činnosti a intimní rituály . Pojem impresionismu ve středoevropském umění ale nemá tak vyhraněný obsah, jímž se vyznačuje ve francouzském malířství.

Zajímavé je i to, že malíře té doby ovlivnil vědecko technický pokrok. Např. vynález barvy v tubě, ale především fotografie !!! Ta byla objevena ve 40 letech 19. století.... a samotní umělci, jako například Degas či Monet, také vlastnili fotoaparáty. Schopnost přístrojů zachytit krásu a pomíjivost okamžiku prý je vedla k neobvyklým experimentům s kompozicí.

Samotný pojem slova IMPRESIONISMUS je pak odvozen od obrazu Clauda Moneta „Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce)“ .


FOTO 7 – C. MONET – IMPRESSION – VÝCHOD SLUNCE , 1872-3 Olej

FOTO 7 – C. MONET – IMPRESSION – VÝCHOD SLUNCE , 1872-3 Olej na plátně, 48 × 63 cm
Musée Marmottan, Paříž
zdroj:  internet

Obraz zachycuje časné ráno v severofrancouzském přístavu Le Havre.  Monet nemaloval klasickým způsobem. Dělal při práci pouze  rychlé jemné dotyky štětce. Dílo působí skicovitě a bezprostředně, z pohledu tehdejšího oficiálního umění až nedokončeně -to byla hlavní výtka soudobých kritiků, ovšem je to styl příznačný pro impresionisty. Jako Monet sám zdůraznil, obraz nezachycuje přesně samotný výjev, ale náladu (dojem, imprese), která na něj v daném okamžiku zapůsobila. V popředí lze rozpoznat tři čluny s veslaři na nepatrně zčeřené vodě, v pozadí jsou  znát stěžně lodí a kouřící komíny. Monet dokončil tento obraz v roce 1873.
Jeden kritik kdysi řekl, že Monet tímto znázorňuje jen jakési „IMPRESE“ (dojmy) a nazval tyto malíře impresionisty, oni to přijali.

Veřejnost se Monetovu obrazu Imprese: Východ slunce nejprve vysmívala. Nikdo však netušil, že se podle obrazu bude jmenovat nový směr malířství. Monetovy obrazy měly stále větší a větší úspěch . Monet byl natolik inspirován přírodou, že dokonce upravil svou zahradu v Giverny tak, aby vypadala jako živý obraz.

Impresionismus je reakcí na ateliérovou malbu. Malíři odmítají hledat ideální krásu, naopak zachycují krásu přirozenou . V impresionismu je důležitá hra světla a stínu . V úzkém smyslu znamená impresionismus malbu v plenéru, pracující s paletou čistých světlých barev nanášených v  d r o b n ý c h    d ě l e n ý c h    s k v r n á c h , jež se spojují ve výsledný  o b r a z    
t e p r v e    na   d i v á k o v ě    s í t n i c i. Na základě optických teorií a ovlivnění příkladem anglických krajinářů, došli impresionisté k popření místního barevného tónu, zamítnutí černé barvy a dokonce odmítli do té doby nezpochybnitelnou konturovou kresbu.


FOTO 8 – Volavka popelavá (Ardea cinerea) v krajině s kostelem – 7674Popis:

FOTO 8 – Volavka popelavá (Ardea cinerea) v krajině s kostelem – 7674
Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 160 mm, f 4 , ISO: 800, Exp . 1/500 s , Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči, Datum pořízení fotografie: 29. 10. 2011 16:33:10, Použitá fototechnika: Canon EOS-1D Mark IV / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM

Z hlediska malířské techniky jsou  tedy  impresionistické obrazy tvořeny krátkými tahy nebo jen doteky štětce s nemíchanými barvami a důraz je kladen spíš na celkový efekt než na detaily. Protože barva je vlastně světlem a vzniká rozkladem slunečního paprsku, soustřeďovali se impresionisté na zobrazování světelných reflexů, vybírajíce si k tomu účelu vhodné náměty (zejména krajiny s vodními plochami). V tomto vymezeni je impresionistou par excellence právě C. Monet.



FOTO 9 –OREL MOŘSKÝ (Haliaeetus albicilla), LETOVKA NAD VODOU – 7370Popis:

FOTO 9 –OREL MOŘSKÝ (Haliaeetus albicilla), LETOVKA NAD VODOU – 7370
Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 312 mm, f 4,5 , ISO: 2000, Exp . 1/500 s , Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: Českomoravská vysočina, Heralec, Česko , zvíře v lidské péči , Datum pořízení fotografie: 29. 10. 2011 13:52:11, Použitá fototechnika: Canon EOS-1D Mark IV / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM

Fotografie dravců na pozadí nádherné přírody Vysočiny, podzimní barvy , jejich skladba a členitost na pozadí podzimní krajiny , to všechno ve mně vyvolalo připomenutí si právě malířské techniky impresionistů.



FOTO 10 – JESTŘÁB LESNÍ (Accipiter gentilis), PORTRÉT - 8235
Popis: Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 200 mm, f 3,5 , ISO: 200, Exp . 1/250 s , Kompenzace expozice: 0 , Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: Českomoravská vysočina, Heralec, Česko , zvíře v lidské péči , Datum pořízení fotografie: 30. 10. 2011 12:35:24, Použitá fototechnika: Canon EOS-5D Mark II / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM

Nápad na aranžovanou fotografií dravců v podzimních barvách se zrodil před lety v hlavách majitelů Stanice terénní ochrany zvěře STOP na Vysočině, kteří se sokolnictvím zabývají už spoustu let. Dravce v „podzimních barvách“ jsem měl možnost fotit už několikrát, ale až teprve letos se mi podařilo udělat fotky, které ve mně tak silně evokovaly ono barevné vyjádření a jakési sladění fotografií dravců na pozadí podzimní krajiny s obrazy impresionistů.



FOTO 11- VÝR VELKÝ (Bubo bubo), LETOVKA - 8288
Popis: Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 310 mm, f 5,6 , ISO: 1600, Exp . 1/640 s Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: no, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči , Datum pořízení fotografie: 30. 10. 2011 13:26:17, Použitá fototechnika: Canon EOS-5D Mark II / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM / Ext: Canon EF 2x III


Malířská technika impresionistů spatřila světlo světa na počátku druhé poloviny XIX. století ve Francii. Dala vzniknout nezaměnitelnému pohledu umělce na přírodu a člověka. Imresionisté tedy využili  zákonitostí fungování lidského oka a tak vznikla  malířská technika která s fukcí lidského oka aktivně pracuje. Impresionismus osvobodil malířskou techniku od ZÁKONITOSTI REALISMU realismu, která byla , mimo jiné, postavena na TECHNICE PEVNÝCH KONTUR MALBY .


FOTO 12 – KÁNĚ HARRISOVO (Parabuteo unicinctus) – LETOVKA NAD LOUKOU- 8271
Popis: Autor: Jan Pavlíček, Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 260 mm, f 3,2 , ISO: 800, Exp . 1/2000 s , Kompenzace expozice: 0 , Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči , Datum pořízení fotografie: 30. 10. 2011 10:28:26, Použitá fototechnika: Canon EOS-1D Mark IV / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM

Způsob provedení těchto aranžovaných podzimních fotografií dravců také jakoby postrádal ony pevné konturové linie. A barevná podobnost s obrazy impresionistů je až pozoruhodná. Velkou zásluhu na  tomto dojmu, impresi,  má na následující   fotografii  právě  světelný odraz  vodní plochy.  Možná právě tak nějak  vnímali impresionisté barevné  složení světa kolem nás. A jak je  často  vidět  v obrazech Moneta  či Van Gogha, příroda  pro ně byla  jedním z hlavních zdrojů inspirace.



FOTO – 13 – OREL MOŘSKÝ (Haliaeetus albicilla), LETOVKA NAD VODOU – 7393
Popis: Autor: Jan Pavlíček , Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 240 mm, f 4,5 , ISO: 2500, Exp . 1/800 s,Kompenzace expozice: - 1/3 , Blesk: ne , Stativ: ne, Místo: Heralec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči, Datum pořízení fotografie: 29. 10. 2011 13:54:27, Canon EOS-1D Mark IV / Canon EF 70-200 mm F 2,8 L IS II USM


Nakolik je tohle mé malé „dejavu“ mou vlastní fikcí hraničící třeba až s přílišnou odvahou porovnávat neporovnatelné … to vše ponechám na čtenáři. Byl jsem ale natolik překvapen blízkostí nálady a barevné skladby vzniklých fotografií s díly impresionismu, že mne to přimělo až k napsání této úvahy.



FOTO 14 – VÝR VELKÝ ( Bubo bubo) , LETOVKA SE ŽLUTÝM LISTÍM , 8319
Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 11:05:40
Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 140 mm, Exp. 1/250s, f 5,6 , ISO: 1250, Kompenzace expozice: + 1/3, Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II / EF70-200mm f/2.8L IS II USM + 2.0x
Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči



FOTO 15 – VÝR VELKÝ ( Bubo bubo) , PORTRÉT - 8327
Autor: Jan Pavlíček , Vytvořeno: 16. 8. 2011 11:05:40
Ohnisková vzdálenost (EQ 35mm): 140 mm, Exp. 1/500s, f 5,6 , ISO: 1250, Kompenzace expozice: - 1, Použitá technika: Canon EOS-5D Mark II / EF70-200mm f/2.8L IS II USM
Blesk: ne , Stativ: foceno z ruky, Místo: Herálec, Českomoravská vysočina, Česko, zvíře v lidské péči

………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VYSVĚTLIVKY:
*„Déjà vu“ (francouzsky „již viděno“, vyslovováno [deʒa vy]) označuje v psychologii jev (nazývaný rovněž paramnésie), kdy má člověk z ničeho nic intenzivní pocit něčeho už dříve prožitého, viděného nebo slyšeného.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

...pokračování...

UMĚLECKÉ SMĚRY PŘEDCHÁZEJÍCÍ IMPRESIONISMU
................................................................................................................................

ROMANTISMUS – REALISMUS - IMPRESIONISMUS.
Nástup impresionismu a jeho ovlivnění romantismem a realismem jsou natolik zajímavým historickým i uměleckým tématem, že jsem si dovolil na závěr přidat volné pokračování ve kterém bych rád připomněl časové návaznosti , objasnil hlavní pojmy a uvedl hlavní představitele hlavních uměleckých směrů ROMANTISMU – REALISMU - A IMPRESIONISMU.


A máte-li blízko nejen k malířství ale i k vážné hudbě, můžete se zaposlouchat do ukázek děl hlavních představitelů ve výše uvedených obdobích. Nejznámější skladby z jejich tvorby jsou připojeny v průběhu tohoto článku u nomenklatury těchto autorů a jsou spojeny s přímými odkazy na YOU TUBE.

Stačí jen udělat si chvíli čas, ztlumit světlo a pohodlně se posadit… a nejen přečíst si stručný přehled vývoje umění od druhé poloviny 18. až do počátku 20. století ale i zaposlouchat se do hudby největších hudebních skladatelů této doby, kteří jsou představiteli romantismu , realismu a impresionismu ve vážné a operní hudbě.

Pokud jde o výběr hudby, vybíral jsem taková  díla,  která  jsou  pro  dané  umělecké  směry  jednoznačně  reprezentativní.  Ale , pokud možno,  i takovou, které porozumí  i člověk, který 
s vážnou hudbou nepřichází   do styku  tak často.

To už nemá s fotografií moc společného. Poskytuje to jen širší informační záběr celkového vývoje filosofie a umění minulých století před a v samotném období impresionismu. 

Přesto ještě jednou připomínám, že fotografie byla objevena a začala se vyvíjet právě s nástupem impresionismu.

Bylo to pro mne natolik zajímavé téma, že jsem si ho se velkým zájmem znovu oživil a prostudoval  v celém rozsahu a záběru uměleckých směrů a disciplin. A pro ty , kteří mají k této tematice nějaký vztah, chtějí si utřídit své znalosti dějin umění 18.-20 století jsem připravil stručný přehled hlavních představitelů až po ukázky děl z oblasti hudby, vypovídající o vývoji umění v období ROMANTISMU – REALISMU - IMPRESIONISMUS.

Některé z  hudebních ukázek  které jsem  vybral jsou zcela unikátní. 
Především  Radeckého pochod, Johanna Strausse staršího, hraný  ve Vídni  u příležitosti  Novoročního  koncertu 1.ledna 2011  při kterém dirigent Vídeňských filharmoniků  aktivně spolupracuje s  obecenstvem ve vyprodaném  Zlatém sále Vídeňského spolku přátel hudby.

Nebo  spojení   Smetanovy  Louisiny polky s  tanečními  výstupy Freda Astaira  z holywoodských filmů.
…………………………………………………………………………………………………........................................

UMĚLECKÉ A FILOSOFICKÉ SMĚRY 18. – 20. STOLETÍ - ČASOVÁ OSA:
ROMANTISMUS ……………….. (konec 18. a počátek 19. století)
REALISMUS ……………………. (19. století)
IMPRESIONISMUS ……………..(druhá polovina 19. a počátek 20. století

ROMANTISMUS (konec 18. a počátek 19. století)
Romantismus vznikl jako reakce na rozumové pojetí ve filozofii francouzského osvícenství, a na klasicismus, který byl inspirován především strohostí umění antického. Romantikové se nechali inspirovat např. Shakespearovými dramaty či Goethovým Faustem.
Základními kameny romantismu jsou cit, individuální prožitek a duše (především duše trýzněná).

Představiteli ROMANTISMU v MALÍŘSTVÍ byli např. španělský malíř Francisco Goya, německý krajinář Caspar David Friedrich, anglický malíř William Blake, francouzský malíř Eugéne Delacroix či náš Josef Mánes (1820-1871) český malíř; zakladatel a klasik českého novodobého umění.

Tvůrcem slavné opony našeho Národního divadla je pak Josef Hynais (1854-1925)

ROMANTISMUS V LITERATUŘE:

Anglie:
Walter Scott (1771-1832), básník a prozaik, tvůrce historického románu.
lord George Gordon Byron (1788–1824), jeden z největších evropských básníků vůbec,
Roberta Louise Stevensona (1850-1894), který je znám především svým dobrodružným pirátským románem Ostrov pokladů (1883, Treasure Island) a hororovým příběhem Podivný případ Dr. Jekylla a pana Hyda . Oscara Wilda (1854-1900) sbírka secesních pohádek - sbírky Šťastný princ (1888, The Happy Price) a románu Obraz Doriana Graye . Jeho , tragédie Salomé se později stala předlohou k opeře Richarda Strausse.

Německo:
Pohádkáři bratři Grimmové, Heinrich Heine (1797–1856), kritik prušáckého militarismu, klerikalismu i despotismu německých knížátek, po Goethovi považovaný za druhého nejvýznamnějšího německého básníka.

Francie
Největší osobností francouzského romantismu byl básník, dramatik a prozaik Victor Hugo (1802–1885). Alexandre Dumas starší (1802–1870), se proslavil jako tvůrce pseudohistorických dobrodružných románů, z nichž jsou nejznámější Tři mušketýři (1844, Les trois mousquetaires) a Hrabě Monte-Christo (1844-1845)

Rusko:
Romantismus přinesl ruské literatuře postavení jedné z nejvýznamnějších národních literatur v Evropě. Je tomu tak především díky tvorbě Alexandra Sergejeviče Puškina (1799-1837), považovaného za největšího ruského básníka vůbec.
Na Puškinovo dílo navázal druhý významný ruský romantický básník Michail Jurjevič Lermontov (1814–1841). První větší uznání získal za svou elegii Smrt básníka (Смерть поэта), kterou vydal roku 1837 poté, co byl Puškin smrtelně raněn v souboji (stejný osud pak postihl Lermontova o čtyři roky později).
Největším prozaikem ruského romantismu, byl pak Nikolaj Vasiljevič Gogol (1809–1852

České země:
Období romantismu v české literatuře odpovídá vyvrcholení českého národního obrození, které se stalo celonárodním hnutím, znamenalo definitivní vítězství nad germanizací, postupně nabylo politického charakteru a vnitřně se diferencovalo. V tomto období se česká národní kultura, zejména pak literatura pozdvihla na vyšší úroveň.
Přibližování se evropskému standardu je nejzřetelněji vidět na díle Karla Hynka Máchy (1810-1836), který je považován za prvního moderního českého básníka.
K dalším představitelům českého romantismu patří dramatik Václav Kliment Klicpera (1792-1859, tvůrce českého národního dramatu Josef Kajetán Tyl (1808-1856, básník, překladatel, literární historik a sběratel českých lidových písní a říkadel a českých i slovanských pohádek Karel Jaromír Erben (1811-1870), sběratelka českých a slovenských pohádek, báchorek a pověstí a první vynikající autorka české povídkové tvorby převážně z venkovského prostředí Božena Němcová (1820–1862
Z romantismu vyšla i generace tzv. Májovců, navazujících především na odkaz Karla Hynka Máchy a pojmenovaná podle almanachu Máj z roku 1858. K jejím nejvýznamnějším představitelům patřil Vítězslav Hálek (1835-1874), Jan Neruda (1834-1891), Karolína Světlá (1830-1899), Jakub Arbes (1840-1914) a další.

ROMANTICKÉ SOCHAŘSTVÍ
V Čechách mělo romantické sochařství jen krátké trvání. Představitelem je Josef Václav Myslbek
(1848 -1922), nejvýznamnější český sochař přelomu 19. a 20. století, představitel monumentálního realismu a zakladatel novodobého českého sochařství.

ROMANTICKÁ ARCHITEKTURA
jako svébytný styl neexistuje. Podoba staveb je dána slohem, ze kterého stavba vychází. Po stavbách postavených pod vlivem romantismu se obecně požadovalo, aby navozovali romantický pocit, že jde o staré a historicky významné budovy. Některé stavby romantismu se však mohly inspirovat i jinými vlivy, než historií Evropy. V parcích například vznikají jakoby čínské pavilony nebo minarety (např. lednický park), některé pseudohistorické stavby jsou postaveny záměrně působící dojmem zříceniny (Janův hrad) a pod. Nejčastějším slohem, který býval nejvíce napodobován byla gotika. Tyto stavby se pak označují jako novogotické. Architektura romantismu bývá členitá, má uvolněnou formu a často postrádá symetrii.
Dominuje rovněž tzv. Novorenesance (neorenesance) , která je historizujícím uměleckým slohem vycházejícím z renesance a spojeným s národním uvědoměním. Novorebesance byla uplatňována na velkých veřejných stavbách (divadla, muzea, národní domy, sokolovny, banky, nádraží, školy apod.). V novorenesančním slohu byla postavena řada nejvýznamnějších staveb v Praze i v dalších městech. Českými zástupci této epochy jsou zámky Hluboká v jižních Čechách a Lednice na jižní Moravě v novogotickém slohu, novogotická přestavba zámku Orlík nebo Národní muzeum, Národní divadlo, Rudolfinum, Muzeum hlavního města Prahy, Národní dům na Vinohradech, ve slohu novorenesančním. Později se na jejich fasádách i v interiérech začínaly objevovat secesní prvky.

Prvky ROMANTISMU V HUDBĚ
se v Evropě objevily již u J.Haydna či W.A. Mozarta.

Franz Joseph Haydn (1732-1809),
rakouský hudební skladatel, označován jako „otec symfonie“, nebo „otec smyčcového kvarteta“.
Haydnův Koncert pro trubku :

&feature=rellist&playnext=1&list=PL8F5BC05A68C97978">&feature=rellist&playnext=1&list=PL8F5BC05A68C97978  

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791),
klasicistní hudební skladatel a klavírní virtuos; geniální hudebník, který za svého života vytvořil 626 děl světského i duchovního charakteru – opery, operety, symfonie, koncerty, komorní hudbu, mše a chorály. Ačkoli ve svém dětství koncertoval po celé Evropě, nakonec nenalezl ani vhodné místo k uplatnění svého obrovského díla. Provinil se tím, že už nechtěl sloužit jako lokaj aristokratické společnosti a stal se svobodným umělcem. Mezi jeho nejproslulejší díla se řadí opery (zvláště Figarova svatba a Don Giovanni) a Rekviem.
Malá noční hudba:     ">
Requiem:                   ">  
Turecký pochod:        &feature=related">&feature=related 

Neznámějšími představiteli VRCHOLNÉHO ROMANTISMU v hudbě jsou :

Georges Bizet (1838- 1875)
francouzský hudební skladatel, autor slavné Carmen
CARMEN: Arie toreadora:  &feature=related">&feature=related  
CARMEN: Pochod toreadorů:  &feature=related">&feature=related 
CARMEN: Habanera:    &feature=related">&feature=related  

R. Schumann (1810-1856),
Německý skladatel a hudebník, jeden z nejuznávnějších evropských skladatelů vůbec.
Snění:          "> 
Arabeska:    &feature=related">&feature=related 

V Německu je to období skladatele
Richarda Wagnera (1813–1883),
jehož libreta k vlastním operám mají rovněž vysokou literární hodnotu – např. Bludný Holanďan (1843, Lohengrin (1850)
Svatební pochod, Lohengrin: &feature=related">&feature=related

Charles-François Gounod (1818-1893)
Francouzský skladatel, který se proslavil zejména operami Faust (1859) a Romeo a Julie (Roméo et Juliette; 1867). Nejznámější z jeho drobných skladeb je zhudebnění modlitby Ave Maria (založené na starší skladbě Johanna Sebastiana Bacha). Jeho mše a oratoria byly hrány po celé Evropě. Gounodův světový úspěch podtrhlo nakonec udělení řádu Čestné legie v roce 1888.
Ave Maria:      &feature=related">&feature=related

Frédéric François Chopin (1810 – 1849)
Polský skladatel vážné hudby a klavírní virtuos období romantismu, který se proslavil jako „básník klavíru“.

Waltz:          ">  

Nokturno:      ">

Ferenc Liszt (1811-1886)
Maďarský klavírní virtuóz a skladatel . Autor slavných Uherských rapsodií.

Uherská rapsodie č. 2:    ">

 Ferenz Liszt,  Sen lásky:    ">

A jak to bylo  s obdobím ROMANTISMU  u nás  v Čechách ?

Přidávám jednu ukázku která mne upřímně rozesmála a prostě …. jen zírám. Navzdory tomu, že se jedná o našeho největšího skladatele vůbec. Od kterého se učil i samotný Antonín Dvořák….

Bedřich Smetana (2. března 1824 Litomyšl – 12. května 1884 Praha) je tak trochu nezařaditelný . Jeho skladby sice vznikaly v období evropského romantismu. Ale Smetana stojí tak trochu nad tím vším , co se v jeho období v hudbě odehrává. Byl skladatelem ryze českým. On sám byl vzorem se kterým se ostatní skladatelé porovnávali , vymezovali se vůči němu ale také inspirovali se u něho. A nejen hudebníci ale i spisovatelé, malíři, sochaři…..Smetana sám o sobě na sklonku života prohlásil: „Jsemť dle záslůh mých a dle mého snažení skladatelem českým a stvořitelem českého slohu v dramatickém a ve symfonickém oddílu hudby – výhradně české!“

Smetana je tak moc český, že mi přišlo trochu zbytečné sem dávat pro připomenutí ukázky z jeho děl. Každý z nás máme Smetanovu hudbu někde uvnitř sebe , každý z nás se s ní v různých podobách někdy setkal a stále setkává. Libuše, Prodaná nevěsta, Má vlast, symfonické básně, klavírní koncerty, symfonie… ...

Hledal jsem proto ukázku něčeho, co by bylo méně známé a méně okoukané. A našel jsem. Byť něco trochu jiného, než jsem hledal. Když jsem pátral po Louisině polce, našel jsem na internetu autora skrytého pod názvem „bemused321“. A tam jsem našel spojení nespojitelného: génia hudebního Bedřicha Smetany a ….. fantastického tanečníka , stepaře a choreografa Freda Astaira (1899 –1987).

„Bemused321“ připojil ke Smetanově hudbě Astairovy geniální taneční výstupy z hollywoodských filmů. Je to samozřejmě fabulace …ale tak zajímavá  a  povedená, že jsem neodolal…. a tady je tedy Smetanova Louisina polka tak , jak ji autor nikdy v životě neviděl . Ani většina z nás .... 

Autor: Bemused321: Lousina polka, Fred Astaire, zdroj: internet &feature=related">&feature=related  

Antonín Dvořák (1841 - 1904 ) byl jeden z nejvýznamnějších hudebních skladatelů všech dob a je světově nejproslulejším a nejhranějším českým skladatelem vůbec
Humoreska :     ">  
Slovanský tanec č. 1, Furiant:   &feature=related">&feature=related


REALISMUS V UMĚNÍ a HUDBĚ (19. století) :
Slovo realismus (z latinského realis = věcný, skutečný, od res = věc) označuje různé směry, názory a postoje, které různým způsobem zdůrazňují „věcnost“, respekt člověka vůči skutečnosti, úsilí o správné poznání věcí samých.

Ve VÝTVARNÉM UMĚNÍ znamená REALISMUS snahu o věrné a detailní zachycení předmětu tak, jak jej divák vidí; V malířství je v tomto smyslu zmiňován hlavně francouzský malíř G. Courbet ale i třeba náš Mikoláš Aleš. V ruské malbě je to období Repina , zobrazujícího bídu ruského lidu . Jeho nejznámějším dílem je obraz - Burlaci na Volze (tažení lodí proti proudu – kdy lidé jsou lidé zapřáhnutí jako zvířata). Na obrazech se objevují výjevy z ruských dějin – např. Ivan Hrozný. Známým ruským krajinářem této doby je Šiškin, malující krajinu v její reálné podobě.

REALISMUS V LITERATUŘE
Zabývá se komplexním, pravdivým a věrným zachycením skutečnosti. Věnuje se popisu společenského života, nitra člověka, zobrazení jeho každodenního života. Zobrazuje průměrného člověka. Realistický román je zrcadlem společnosti, kronikou jejích mravů.

Evropští spisovatelé realismu jsou zejména: Rusko: Nikolaj Vasiljevič Gogol, Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Lev Nikolajevič Tolstoj, Anton Pavlovič Čechov. V Polsku pak Henryk Sienkiewicz a Boleslav Prus. Ve Francii: Stendhal, Honoré de Balzac, Gustav Flaubert, Guy de Maupassant či Émile Zola. V Anglii Charles Dickens, William Makepeace Thackeray a Thomas Hardy. V této době psal své pohádky dánský spisovatel Hans Christian Andersen. V Americe Mark Twain a můj oblíbený spisovatel Jack London.

V české literatuře pak neexistuje přesné ohraničení mezi romantismem a realismem.
Hlavními autory jsou Karel Havlíček Borovský, Božena Němcová, Zikmund Winter, Ignát Herrmann, Karel Václav Rais, Jindřich Šimon Baar, Karel Klostermann…
Drama: Ladislav Stroupežnický

ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ A MALÍŘSTVÍ:
Již dříve zmíněný sochařský romantik Josef Václav Myslbek připravil cestu českému realistickému sochařství zvláště v pomnících a podobiznách. Myslbekův žák Jan Štursa byl jedním ze zakladatelů českého moderního sochařství..

Za hlavní představitele REALISMU V HUDBĚ jsou považováni G.Verdi či G. Puccini:

Giuseppe Verdi ( 1813 -1901)
Italský hudební skladatel. Mimo jiné Ke slavnostnímu otevření Suezského průplavu vytvořil operu Aida. Termín otevření sice nestihl, opera měla premiéru v Káhiře až 24. prosince 1871, ale zato se stala egyptskou národní operou.

AIDA: Triumfální pochod
:   &feature=related">&feature=related

NABUCCO: Sbor otroků, III.jednání:   ">


Petr Iljič Čajkovskij, (1840-1893)
Ruský hudební skladatel. Spojoval prvky ruské lidové hudby s evropskou vážnou hudbou.
LABUTÍ JEZERO: USTŘEDNÍ MELODIE    &feature=related">&feature=related

Snad jen pro zajímavost: v tehdejším Rakousku Uhersku se právě hraje Radeckého pochod:
Johann Strauss starší (1804–1849) – skladatel Pochodu Radeckého, proslavil a zpopularizoval především  valčík
Radeckého pochod (Vídeňská filharmonie):  ">

IMPRESIONISMUS V UMĚNÍ A HUDBĚ : 1870-1890 | Francie
Impresionismus je umělecký směr druhé poloviny 19. a počátku 20. století .
Byl objeven francouzskými malíři v reakci na realismus. Právě v malířství na sebe nejvýrazněji upozornil, postupně ovšem pronikl i do hudby a poezie.

Představitelé IMPRESIONISMU V MALÍŘSTVÍ
Claude Monet , Vincent van Gogh , Pierre-Auguste Renoir , Eugene Boudin , Edgar Degas , Henri de Toulouse-Lautrec , Édouard Manet , Camille Pissarro , Alfred Sisley , Paul Gauguin , Paul Cézanne , František Kupka , František Kaván , Soběslav Pinkas , Karel Purkyně , Antonín Chittussi .

Poznámka: malíři jako Édouard Manet, Deagas, Cezanne či Renoir , byť jsou řazeni mezi impresionisty, se z různých důvodů částečně vymykají přísnému pojetí impresionismu.
Impresionismus se ale neprojevil pouze v malířství ale ovlivnil celkově umělecké směry v různých podobách :

IMPRESIONISMUS V SOCHAŘSTVÍ
Sochaři se snažili vytvářet náladovou, světlem modelovanou plastiku (měkká modelace, živá hra světel a stínů ). Pevný povrch tvarů členili drobnými výstupky a prohlubněmi, které připomínají členitě dělený malířský rukopis.

Vůdčím duchem impresionistického sochařství byl Auguste Rodin. Který během své přes padesát let trvající tvůrčí činnosti vystřídal několik uměleckých směrů (romantismus, realismus, impresionismus, symbolika). Dále to byl Jean-Baptiste Carpeaux (Tanec - průčelí pařížské Opery), Paul Gauguin (Reliéf z Tahiti – dřevo), Barlach (Zpívající muž – dřevo).
K českým impresionistickým sochařům patří především Rodinův žák Josef Mařatka (Polibek) a Bohumil Kafka.

IPRESIONISMUS V LITERATUŘE
Dává důraz na hudebnost a lyričnost veršů , častým tématem je intimita a přírodní poezie , popisy autorových prožitků a nálad, které převažují nad strohým dějem . Literární představitelé impresionismu: Anton Pavlovič Čechov , Hugo von Hofmannsthal , André Gide , Rainer Maria Rilke , Franz Kafka , Fráňa Šrámek , Rudolf Těsnohlídek

Výraz imprese znamená vjem, dojem nebo otisk. Již sám název vypovídá o způsobu práce, jde tedy o zachycení dojmu, kterým na umělce zapůsobil okolní svět během jediného okamžiku. Výraz „prchavý okamžik“ je základním impresionistickým pojmem.

IMPRESIONISMUS nemá své zastoupení jako stavební sloh V ARCHITEKTUŘE
V období impresionismu, který se omezoval na malířství, literaturu a hudba, jsou dominujícími stavebními slohy novogotika , novorenesance a nástupující secese.

Secesní sloh kvetl v letech 1890 až 1910. Byl posledním univerzálním stavebním slohem. Existoval v užitém umění a architektuře. Vznikl v Anglii. Styl secese je ornamentální a asymetrický. Je charakterizován rostlinnými a ornamentální motivy. Příkladem secesní architektury je např. Hlavní nádraží v Praze od architekta Josefa Fanty (postaveno 1901–1909)
Mezi vrcholná evropská díla secese v malířství patří např. i slavná Muchova Slovanská epopej:  http://cs.wikipedia.org/wiki/Slovansk%C3%A1_epopej  

IMPRESIONISTICKÁ HUDEBNÍ DÍLA postrádají práci s tématem, melodie ztrácí na významu a objevuje se převážně pouze v útržkovitě formě. Impresionismus v hudbě zrušil či alespoň znejasnil pravidlo formálního členění skladeb stejně jako v malířství rušil perspektivu.

Do hudby impresionismus přinesl nové prvky - užívání disharmonie, dříve nepožívané druhy akordů a nová řešení jejich návaznosti. Za tvůrce hudebního impresionismu je považován C. Debussy, který navázal na rozmanité hudební vzory (vliv např. gregoriánského chorálu ) . Debbusyho projev pak výrazně ovlivnil hudbu 20. století…..

Hlavní představitelé impresionismu v hudbě jsou tedy Claude Debussy , Maurice Ravel , Ottorino Respighi , Alexandr Nikolajevič Skrjabin, Vítězslav Novák , Josef Suk.

Opět pro zajímavost…..Vídeň prožívá vrcholné období valčíku.
Johann Strauss mladší (1825–1899) – skladatel, syn J. Strausse staršího, známý jako „Král valčíku“
Na krásném modrém Dunaji:  &feature=related">&feature=related

Pro lepší pochopení IMPRESIONISMU V HUDBĚ přidávám i zde odkazy na některá slavná díla tohoto období, na kterých lze velmi snadno demonstrovat vliv impresionismu.

Claude DEBUSSY (1862-1918),
Francouzský hudební skladatel
Nocturno (1892):   &feature=fvwrel">&feature=fvwrel

Maurice Ravel ( 1875-1937)
Francouzský hudební skladatel švýcarsko-španělského původu
Bolero (originál) :   ">

Josef Suk starší (1874- 1935)
Český skladatel, houslista a pedagog, žák a zeť Antonína Dvořáka. Spolu s V. Novákem byl nejvýraznějším představitelem Dvořákovy kompoziční školy a jedním ze zakladatelů české hudební moderny.

Píseň lásky :   ">

Nemusíte být hudebně nijak zvláště vzděláni abyste  porozuměli hudbě ve vybraných ukázkách.  Ale hudbě snad  ani není potřeba rozumět. Stačí když  se nám líbí. A když nám přináší radost a příjemné prožitky. 
 
Jestliže jste dočetli a doposlouchali až sem, děkuji Vám, že jste strávili čas s mými úvahami, a se stručným přehledem vývoje umění v období od romantismu až po impresionismus. Doufám, že tahle malá exkurze do historie a dějin umění Vám pomohla připomenout si skutečnosti, které nemáme tak často možnost si opakovat a vracet se k nim. Přestože jsou součástí evropské histori umění a tak trochu i našeho všeobecného rozhledu i vzdělání .

Dostal jsem se od fotografie a jejího impresionistického otisku v dnešní aranžované fotografii dravců snad poněkud příliš daleko. Nic ale nestojí v dějinách umění izolovaně.
Umění se historicky prolíná a ovlivňuje ve svých nejrůznějších formách, směrech a projevech. Stačilo jen nechat se vést svým zájmem o to, utřídit si základní historické skutečnosti z oblasti dějin umění. Byla to pro mne docela zajímavá práce zpracovat si tenhle přehled, porovnat ho s tím, co jsem v životě měl možnost vidět na vlastní oči nejen ve světových galeriích ale i na na podiích koncertních či operních sálů. Pomohlo mi to utřídit a oživit si svou (ne)znalost.

A o to, co z toho vzešlo, jsem se tady s Vámi rád podělil …..

Pokud jsem se ve svém psaní dopustil jakékoliv nepřesnosti, budu velmi rád pokud mne na to upozorníte.

- KONEC -

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. Pro reakci na vybraný komentář klikněte na odkaz „Reaguj na komentář“ pod vybraným příspěvkem nebo napište číslo komentáře, na který reagujete do hranatých závorek např. reakci na komentář č.10 zapíšete [10] viz nápověda


*
*
4171275
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tento článek zatím nikdo nekomentoval.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace